Resan ner

Om man aldrig tidigare rest till Antalya, med mellanlandning i Istanbul, tror vi att man behöver ett gott råd. Ha extremt gott om tid eller gör som vi, utrusta er med vassa armbågar och en blick som säger, bråka inte med oss.

Vi hade en lugn, behaglig flygtur mellan Stockholm och Istanbul, kände oss trygga och helt säkra på att vi bokat rätt när vi upptäckte att det är två timmars tidsskillnad istället för en och att vi bara har en timme på oss tills vårt flyg till slutdestinationen avgår. Det här kan ju låta hur enkelt som helst men inte i Istanbul, här råder fullständig kaos, kön är minst 500 meter lång och står precis blickstilla…det enda som har vett att gå är klockan. Alla som stått i denna kö vet vad jag pratar om. Jag inser otroligt snabbt att vi inte har en chans om vi inte tränger oss allt vad vi kan, klättrar under och över vartenda rep för att ta oss fram och låtsas som om vi inte förstår ett enda språk. Jag springer, blir intryckt och klämd av en tjock ryss, kan knappt andas men kommer förbi och lyckan är total, vi hann! Med dessa kloka ord vill vi bara säga, när ni reser till Turkiet och mellanlandar, ha extremt gott om tid. Jag tycker lite synd om min man som upplever det här för första gången och som inser att hans kvinna är född med horn och extremt vassa armbågar. // Susanne

Dag 2

Regnum Carya

Regnum Carya är verkligen ett lyxhotell utan dess like men jag kan tänka mig att det finns en del som tycker att det är i största laget.
Det är mycket folk, många barnfamiljer även så här i december, och det går inte att komma ifrån att det är lite rörigt under måltiderna i bufférestaurangen om man inte får plats i avdelningen ”Adults only ”
Buffén är enorm och allt är fantastiskt gott. Om man föredrar mindre restauranger finns flera alá carte att välja mellan. Vad jag har lärt mig på mina resor till Turkiet är att det är en väldig skillnad på hotellen trots att de allihop är femstjärniga. Det är även en stor skillnad i vad som ingår i all inclusive.
På Regnum Carya är det helt fritt att äta på alla restauranger utom den japanska, där kostar det extra. Utöver det är det även all inclusive på hotellets två golfbanor när du äter och dricker där.
Vi spelade på hotellets andra bana på måndagen i bitande kyla och duggregn. Trots det kunde vi njuta, även den här banan var fantastiskt välskött och med trevlig layout. Efter rundan kröp vi upp framför brasan i klubbhuset med varsin öl och god mat. Om ni åker hit, testa deras Ceasar sallad, en av de bättre jag ätit.
Efter tre dagar på Regnum Carya var det dags att checka ut och åka tre minuter, jag man hade kunnat gå, till vårt nästa hotell Kaya Palazzo. Det här hotellet är också stort men känns betydligt mindre och det är inte alls lika mycket folk. Vårt rum är stort och fint med ett separat vardagsrum, som en minisvit. Lite enklare än Regnum men helt ok, dessutom med två badrum vilket underlättar om man ska iväg på morgonen.
Första dagen gick jag ut för att njuta av utsikten från balkongen men fick också ”njuta” av den nakna kvinnan på balkongen bredvid ?!? Hur tänker en del människor när de utan hämningar visar upp allt de har, det är inte en speciellt vacker syn när ”bäst före datum” är passerat med råge.
// Susanne

Dag 3

Kaya Palazzo Golf Resort

Denna dag är inget att skriva i historieböckerna om precis, mulet väder och regnet hängande i luften som en våt morgonrock på kroppen. Vi hade en golfrunda inbokad men valde att boka om den till imorgon istället. Det fick bli en liten sovmorgon, sen en sen frukost istället. Det som är konstigt ibland är att man längtar så fruktansvärt efter en semester med lugn och ro, bara slappa och ladda batterierna, vad är det som händer ! ! ! Jo, man blir rastlös och måste bara göra något. Efter många tankar fram och tillbaka så tog jag min golfbag och gick ner till ranchen ändå i det lite kyliga vädret medans min sambo kollade in hotellet och dess faciliteter. Fick höra av henne att det finns ett spa som hon inte har sett på något annat hotell, det får vi testa och utvärdera i veckan, Hamam, here we come. =)

Kvällen avslutade vi i en av barerna med livemusik efter att vi avnjutit en riktigt god middag på en av hotellets restauranger. Det blev den libanesiska som fick äran att servera oss denna kväll, gottgottigottgott. //Jörgen

Det Susanne skrev igår om att ”all inclusive” gällde även på golfklubben gällde ju inte här dock, fick flörta lite för att kunna ta tre ranchpoletter på krita, jaja, man kan inte få allt här i livet. Det lilla jag nu såg av banan så ser den ut att vara lika vacker som, mmmm, alla banor i detta golfmecka verkar vara. Ska bli spännande att spela den. Ranchen, chip&putt greenen var väldigt bra iallafall, tränade faktiskt längre än jag gjort någonsin. Får se om det ger något resultat =)

Dag 4

Ny dag, ny golfbana

Turkiet i december är kanske inte en hit om man vill ha varmt och skönt väder men oj vad underbart det är med fantastiska hotell, god mat och golfbanor i världsklass, dessutom med behagligt mycket folk. I går spelade vi Karyas egen bana och idag Titanic, det är helt otroligt hur de kan vara så välskötta under lågsäsong, greenerna är grymt snabba och roliga att spela.
Att komma in efter 18 hål, sätta sig vid den öppna spisen, njuta av ölen är en lite konstig, men otroligt skön känsla.
När vi kom tillbaka till hotellet njöt vi av ett glas bubbel innan vi bytte om till badkläder och gick ner till spa avdelningen. Bastun var varm och skön men bubbelpoolen alldeles för kall för att passa oss. Tur att vi har eget bubbelbad på rummet som går att få precis så varmt som vi önskar
Hotellet är fyllt av nyårsfirande gäster och barnfamiljerna är många. Ska bli spännande att se hur morgondagen blir men först en härlig kväll i baren med livemusik.

//Susanne

Ps. lite bilder från Titanic Golf D

Dag 5

Nyårsfest

Då var den här, sista dagen på 2016. Vi började med en tidig golfrunda på Kaya Palazzos egna bana. Det gick lite bättre golfmässigt idag när man spelat den en gång. Vi hade soligt och riktigt varmt idag så det var en härlig känsla att komma tillbaka till hotellet med massor av tid att gotta sig i solen på terassen med en kall öl och en Jäger redbull. Den traditionella Clubsandwichen hann vi också med i lugn och ro innan det var dags att börja fila på utseendet till kvällens galamiddag alá turkischway. Alla som varit i Turkiet vet ju att det absolut inte snålas med maten, inget undantag den här middan heller, massor av mat, kyparna sprang i skytteltrafik hela tiden, riktigt proffigt och bra service. Vi fick sitta vid ett stort runt bord med åtta andra trevliga tyskar och en fransyska. Det var uppträdande av en manlig sångare under hela middagen som gjorde det väldigt svårt att prata med varandra. Några av vårt bordsällskap gick riktigt tidigt för att det var för hög volym, men vi andra dansade, åt och drack ända fram till tolvslaget. Sammanfattningsvis var det en upplevelse att fira nyår med säkert 300 andra människor som var uppiffade med glitter och glamor.

Nyårsdagen var lite mer sansad kan man lugnt säga, det hände inte mycket mer än att vi testade spaavdelningens Hamam. Det var hur skönt som helst att bara få ligga ner på en brits och bli skrubbad, masserad över hela kroppen. Man känner sig riktigt avslappnad och ren ända in i själen. Kan jag varmt rekomendera om ni får tillfälle att testa. Ikväll blir det libanesisk mat igen, vi missade att boka den kinesiska men den tar vi imorgon.

Till sist, God fortsättning på det nya året…